Hoofdstructuur van de crisisorganisatie

Gelet op de onzekerheid bij een crisis moet de crisisorganisatie in de basis herkenbaar en voorspelbaar zijn. Om deze reden is de crisisorganisatie opgebouwd uit vaste crisisteams op drie verschillende niveaus voor coördinatie van de crisisaanpak: operationeel, tactisch en strategisch. Deze crisisteams vormen samen met de meldkamer de hoofdstructuur van de crisisorganisatie.

Elk crisisteam heeft eigen verantwoordelijkheden, eigen leidinggevenden en staan netcentrisch met elkaar in verbinding via informatiemanagement. De personele bezetting van de crisisteams kennen een standaardbezetting. Deze kan afwijken naar gelang de crisis erom vraagt.
Urgente noodzaak tot beeldvorming en vervolgens coördinatie betekent dat alarmering van de juiste functionarissen en crisisteams snel moet gebeuren. In dit geval is het uitgangspunt dat crisiscoördinatie- en besluitvorming snel en gestandaardiseerd wordt opgeschaald. Deze gestandaardiseerde opschaling wordt uitgevoerd via de Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure (GRIP).

Hierbij is vooraf bepaald welke crisisteams, functionarissen en middelen worden ge-
alarmeerd, die binnen wettelijk vastgestelde opkomsttijden bij elkaar komen. Nadien kunnen dan andere crisisfunctionarissen of partners worden toegevoegd aan de crisisteams. Bij de opschaling via GRIP geldt dat als één van de betrokken diensten behoefte heeft aan multidisciplinaire coördinatie, de andere crisispartners daarin mee gaan.

Operationeel niveau van crisismanagement

Operationeel crisismanagement wordt uitgevoerd op de meldkamer en in het Commando Plaats Incident.

Tactisch niveau van crisismanagement

Tactisch crisismanagement wordt uitgevoerd door het Regionaal Operationeel Team.

Strategisch niveau van crisismanagement

Strategisch crisismanagement wordt uitgevoerd in het Gemeentelijk Beleidsteam en het Regionaal Beleidsteam.