Doel van het Crisisplan

Crises zijn situaties die per definitie afwijken van de dagelijkse gang van zaken en manier van werken. Daarmee worden tijdens crises bijzondere eisen aan de bij het crisismanagement betrokken organisaties gesteld. Het vraagt een gecoördineerde crisisaanpak met meerdere partners. Dit beschrijven we in het Regionaal Crisisplan. Het Crisisplan omvat:

  • Een gecoördineerde werkwijze, gericht op het zo spoedig mogelijk terugkeren naar een normale situatie ongeacht de (oorspronkelijke) aard van de crisis;
  • Het flexibel inspelen op de dynamiek voorafgaand, tijdens en na de crises en de organisatie(vorm) te laten meebewegen met het verloop van de crises;
  • Het werken op basis van een uitlegbaar, hanteerbaar en voorspelbaar systeem – de aanpak is gebaseerd op maximaal drie coördinatieniveaus: strategisch, tactisch en operationeel.

Doelgroep

Het Crisisplan is bedoeld als basisdocument voor alle bestuurders en functionarissen die een rol hebben in het crisismanagement. Het betreft hier functionarissen met een rol op de drie in dit plan onderscheiden coördinatieniveaus: strategisch, tactisch en operationeel crisismanagement.

Het document moet gezien worden als ‘verplichte kost’ en mag gerekend worden tot de basiskennis van elke crisisfunctionaris. Ook stelt het Crisisplan crisis- en netwerkpartners beter in staat om zich voor te bereiden op samenwerking met Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.

Het Crisisplan kan worden benut voor de voorbereiding op crises in het kader van multidisciplinair opleiden, trainen en oefenen, maar ook als naslagwerk met handvatten voor situaties waarin de crisisorganisatie adaptief ingezet wordt vanwege een (dreigende) crisissituatie waarbij niet direct duidelijk is hoe de crisisorganisatie er uit moet zien.

Afbakening

Het Crisisplan beschrijft conform de Wet Veiligheidsregio’s de verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden in het kader van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Volgens de Wet Veiligheidsregio’s is de focus van het plan daarmee rampen en crises zoals in de wet gedefinieerd1:

  • Ramp: “zwaar ongeval of andere gebeurtenis waarbij het leven en de gezondheid van veel personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate zijn geschaad of worden bedreigd en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten of organisaties van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken”.
  • Crisis: “een situatie waarin een vitaal belang van de samenleving is aangetast of dreigt te worden aangetast”.

Binnen deze definities van ramp en crisis vallen klassieke flitsrampen, maar ook situaties waarin de veiligheidsregio wordt gevraagd om andere crisispartners of bevoegde gezagen te ondersteunen. De veiligheidsregio heeft in dergelijke gevallen geen sturende of coördinerende taak, maar is primair ondersteunend aan het bevoegd gezag op het betreffende domein. Ook voor deze gevallen beschrijft het Crisisplan de vereiste crisisorganisatie.
Het Crisisplan beschrijft ook de afspraken die samenwerking met andere veiligheidsregio’s of het nationale niveau van crisismanagement mogelijk maken. Ook wordt de wijze van samenwerking met andere crisis- en ketenpartners beschreven. Voor de beschrijving van de werkwijze en bevoegdheden van crisispartners op (boven)regionaal en nationaal niveau wordt verwezen naar de deelplannen van deze hulpverlenings- en crisispartners en de bestuurlijke netwerkkaarten.
Het Crisisplan beschrijft op hoofdlijnen de afspraken die multidisciplinair crisismanagement mogelijk maken. Deze worden concreet uitgewerkt in onderliggende planvorming en moeten gelezen worden als in lijn met de afspraken die in dit document worden beschreven.

1 De toepasbaarheid van het woord ramp en crisis is aan verandering onderhevig. Voor een beschrijving van verschillende typen crises wordt daarom verwezen naar paragraaf 2.1.