Conform de Wet veiligheidsregio’s beschrijft Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland elke vier jaar hoe de operationele prestaties van de brandweer zich verhouden tot de wettelijke eisen.1

Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vormen samen Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. In 2022 is de Gemeente Weesp gefuseerd met de Gemeente Amsterdam. De regio heeft een relatief klein oppervlak van 379 km2. Daarentegen is het aantal inwoners ruim 1 miljoen.

Geografie

De regio kent dichte bebouwing en complexe infrastructuur van (spoor)wegen, tunnels, luchtverkeer en dataverbindingen. Er zijn zeven autosnelwegen. Er is passagiers- en goederenvervoer over diverse sporen, waaronder het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook de wateren worden gebruikt voor mobiliteit, bijvoorbeeld over het Noordzeekanaal, het IJ, en het Amsterdam-Rijnkanaal. Recreatiewater zoals de Westeinderplassen, Gaasperplas, strand IJburg, Grachtengordel, Vecht en Sloterplas trekken veel publiek.
Er is veel en diverse bedrijvigheid. Waaronder een haven, Seveso-inrichtingen2, afvalverwerking, internationaal toonaangevende musea, financiële en zakelijke dienstverlening, een knooppunt van internationale sierteeltsector en massatoerisme. Verder is de nabijheid van Schiphol relevant. Amsterdam-Amstelland ligt onder de aan- en uitvliegroutes van Schiphol.

Demografie

De bevolkingssamenstelling is divers. Veel inwoners hebben een migratieachtergrond. Door vergrijzing groeit het aantal verminderd zelfredzame inwoners. Ook verblijven jaarlijks miljoenen forenzen en toeristen korte of langere tijd binnen de regio.

Landelijke Uniforme Systematiek voor Dekkingsplannen

Het Dekkingsplan 2025-2028 is opgesteld conform de Handreiking Landelijke Uniforme Systematiek voor Dekkingsplannen.3 Middels acht procestappen geeft de Handreiking een landelijke standaard voor het opstellen van dekkingsplannen.4
De processtappen vormen een cyclus, waarin de brandweer vaker dan de wettelijke vierjaarlijkse termijn kan analyseren of het wenselijk is om conclusies en maatregelen bij te stellen. Onderdeel van dit proces is dat de brandweer de prestaties continue monitort. Als interne of externe ontwikkelingen effect hebben op de prestaties worden maatregelen voorbereid en waar nodig voorgelegd aan het bestuur. De integratie tussen preventie en repressie is expliciet onderdeel van de systematiek. Een samenvatting van de Handreiking is opgenomen in Bijlage 1.

Brandrisicoprofiel

De Handreiking Landelijke Uniforme Systematiek voor Dekkingsplannen gaat (nog) niet in op het opstellen en gebruik van een brandrisicoprofiel. De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft een eigen methode ontwikkeld. Het brandrisicoprofiel is gebruikt als verrijking voor dit dekkingsplan en opgenomen in Bijlage 2.

Leeswijzer

In dit dekkingsplan zijn de processtappen uit de Handreiking Landelijke Uniforme Systematiek voor Dekkingsplannen doorlopen. Hierbij is gebruik gemaakt van twee beoordelingskaders. De nieuwe methode voor het doorrekenen van Gebiedsgerichte Opkomsttijden uit de Handreiking en het beoordelingskader voor Grootschalig Brandweeroptreden, dat is overeengekomen in de Raad van Commandanten en Directeuren veiligheidsregio’s. Hoofdstuk 2 beschrijft wijzigingen in de geografische en maatschappelijke context van het dekkingsplan. Hoofdstuk 3 beschrijft de operationele prestaties van de brandweer aan de hand van de factoren snelheid, capaciteit, slagkracht en werkdruk. Hoofdstuk 4 beschrijft de indeling van de regio in gebieden, de daarvoor geldende opkomsttijden, de mate waarin Brandweer Amsterdam-Amstelland aan deze tijdsnormen kan voldoen en of er maatregelen noodzakelijk zijn. Hoofdstuk 5 tot en met 7 hebben betrekking op bestuurlijke vaststelling, implementatie en monitoring. Bijlage 1 geeft een samenvatting van de Handreiking. In Bijlage 2 zijn de risicoprofielen voor de taakgebieden van de brandweer opgenomen. Bijlage 3 geeft een overzicht van de brandweereenheden in de regio. De (technische) uitgangspunten van de berekeningen in opgenomen in Bijlage 4 opgenomen. Bijlage 5,6 en 7 bevatten aanvullende visualisaties ter ondersteuning van hoofdstuk 3 en 4. Bijlage 8 bespreekt de repressieve dekking voor de taakgebieden hulpververlening, waterongevallen en bestrijding van gevaarlijke stoffen. Bijlage 9 bevat de aandachtsobjecten in de regio.

1 Wet veiligheidsregio’s, artikel 14.
2 Seveso-inrichtingen: Bedrijven waar aantallen gevaarlijke stoffen boven een bepaalde drempelwaarde aanwezig zijn.
3 Handreiking Landelijke Uniforme Systematiek voor Dekkingsplannen. Brandweer Nederland, ongedateerd.
4 De Minister van Justitie heeft op 19 december 2022 aangegeven dat de opkomstnormen uit de Handreiking de opkomstnormen uit het Besluit veiligheidsregio’s gaan vervangen.