In dit Dekkingsplan 2025-2028 beschrijven wij, Brandweer Amsterdam-Amstelland (BAA), hoe wij in de aankomende jaren met ons brandweerwerk inspelen op de snel veranderende omgeving. Dat doen wij door steeds meer risicogerichte en passende brandweerzorg te leveren. Of anders gezegd: brandweerzorg op maat. Het samenspel tussen het voorkomen van brand en het bestrijden ervan staat daarbij meer dan ooit centraal. Dit plan is ontwikkeld vanuit een landelijke uniforme methode.

Uitdagende regio

De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland heeft ruim één miljoen inwoners. De regio kent een hoge bevolkingsdichtheid en er is sprake van vergrijzing. Er zijn diverse economische activiteiten die effect hebben op onze brandweerzorg. Denk daarbij aan bijvoorbeeld industrie en massatoerisme. De regio groeit. Deze groei en de veranderingen in de samenleving leiden tot veranderende veiligheidsrisico’s in onze regio. Denk aan de impact van klimaatverandering, energietransitie, digitalisering, en verdere verstedelijking en verdichting van de regio. Al deze risico’s hebben we beschreven in ons Regionaal Risicoprofiel.

De regionale brandweerzorg

Om de brandweerzorg aan te laten sluiten bij de risico’s en hulpvraag in de regio hanteren wij een risicogerichte aanpak. Hierbij maken wij onze brandweerzorg inzichtelijk aan de hand van gebiedsgerichte opkomsttijden. We kijken daarbij naar de factoren snelheid, capaciteit, paraatheid en werkdruk. Hierbij is uiteraard aandacht voor specifieke risicogebieden zoals de oude binnenstad, industriële zones, en gebieden met hoogbouw en portiekwoningen.

Onze organisatie

Wij opereren vanuit 19 kazernes: zes vrijwillige, één gecombineerde en 11 beroepskazernes, aangevuld met de Gezamenlijke Brandweer Amsterdam (GBA) in het Westelijk Havengebied.

Uitdagingen vragen om flexibiliteit

We kampen met een verminderde beschikbaarheid van brandweerprofessionals. Dat komt voornamelijk door hoog ziekteverzuim en een krappe arbeidsmarkt. We zetten daarom in op flexibilisering en modernisering van onze organisatie. Zo bieden we de verminderde beschikbaarheid van (vrijwillige) brandweerprofessionals en de veranderende risico’s het hoofd. Dat doen we door bijvoorbeeld de uitrol van het programma ‘Uitruk op Maat’ en de inzet van slimme pagers (met terugmelding). Maar ook door zogenoemde springbezettingen. Daarbij kan één bemanning verschillende voertuigen bemannen. Zo kunnen we makkelijker de hulpverlening leveren die een situatie nodig heeft.

Specialistische kennis en specifieke voorbereidingen

In dit Dekkingsplan beschrijven we ons antwoord op deze ontwikkelingen. Om te beginnen werken we aan nog meer specialistische kennis en training. Incidenten zoals complexe branden in hoogbouw en ondergrondse structuren vragen om specifieke voorbereidingen. Daar gaan we mee aan de slag. Daarnaast spelen veranderingen in infrastructuur, zoals renovaties van bruggen en kademuren, een rol bij de bereikbaarheid van incidentlocaties. Daarover zijn we in nauw overleg met onze gemeenten.

Basisbrandweerzorg op orde, maar aandacht blijft nodig

Onze basisbrandweerzorg voldoet op dit moment in basis aan de geldende normen. De eerst tankautospuit is na een melding van gebouwbrand over het algemeen op tijd ter plaatse, met een norm van zeven tot 15 minuten (afhankelijk van de gebiedscategorie). De slagkracht is op orde en de regionale capaciteit voor grootschalige en langdurige inzetten voldoet aan het landelijke slagkrachtprofiel. Met de huidige verdeling van kazernes over onze regio, het aantal eenheden en onze organisatievorm kunnen wij passende brandweerzorg leveren. Daarom zijn op dit moment geen ingrijpende maatregelen nodig.

Maar, er is blijvend aandacht nodig voor de paraatheid. Zeker als we kijken naar de groei en veranderingen in de regio. Zo blijken er op IJburg overschrijdingen van de normen van maximaal twee minuten. We onderzoeken daarom de mogelijkheden voor een veiligheidscentrum in deze wijk. Ook zetten we hier in op wijkgerichte preventie.

Beschikbaarheid personeel maakt kwetsbaar

De capaciteit in de regio is in basis voldoende. We hebben genoeg mensen en materieel om snel en effectief te reageren op incidenten. Maar onze paraatheid is kwetsbaar door personeelstekorten en vooral het hoge ziekteverzuim. Dit leidt soms tot het buiten dienst stellen van voertuigen. Door effectieve maatregelen lukt het ons nu nog wel de paraatheid op peil te houden, maar dit kost veel inspanning.

Versterken van samenwerking en innovatie

Samenwerken maakt sterker. Daarom zetten wij in op samenwerking met diverse partijen:

  • We werken steeds meer samen met regionale en interregionale partners, waaronder de Reddingsbrigade en Ambulancedienst. Zo waarborgen wij samen een geïntegreerde en effectieve respons op incidenten.
  • Een mooi voorbeeld van samenwerking is het Quick Response Team. Dat hebben we samen met politie en ambulancedienst opgericht voor snelle inzet bij grof en extreem geweld.
  • Samen met gemeente Amsterdam en diverse hulpdiensten maken we ook plannen voor een gezamenlijk veiligheidscentrum op IJburg.
  • De publiek-private samenwerking met de GBA versterkt de capaciteit voor industriële brandbestrijding en grootschalige incidenten.
  • We zetten ons ook in op preventie door middel van wijk gerichte projecten en samenwerking met lokale overheden.

Investeren blijft nodig

Het blijft nodig dat wij, als Brandweer Amsterdam-Amstelland, investeren in technologie en flexibiliteit om in te spelen op de groeiende en veranderende risico’s in onze regio. Onze focus voor de komende jaren ligt daarbij op het optimaliseren van de uitwisselbaarheid van personeel, het bevorderen van een gezonde en veilige werkomgeving, en het werven en behouden van brandweerprofessionals. Bovendien zetten we in op een effectief samenspel tussen preventie en repressie om branden en andere incidenten proactief te voorkomen. Verder is samenwerking met partners in de veiligheidsketen essentieel om de uitdagingen van vergrijzing, verstedelijking, en nieuwe risico’s effectief te kunnen aanpakken. De brandweer richt zich daarbij op de thema’s:

  • Robuuste paraatheid
  • Integratie van preventie en repressie
  • Verbreding en verdieping van de brandweerzorg
  • Versterken van de slagkracht